fredag den 8. juni 2012

Peter Pedal lagkage

Villads fyldte 2år for ganske kort tid siden, og i den forbindelse havde jeg sat mig for at jeg for første gang ville prøve at lave en lagkage der skulle være overtrukket med "et eller andet" (på det tidspunkt havde jeg slet ikke styr på hvad det hed).

Så derfor fik jeg aftalt med en sød arbejdskollaga som laver super flotte kager (og har denne her blog), at hun ville holde et lille kagekursus for mig og tre veninder. Jeg havde på forhånd valgt at vi skulle lære at lave noget med Peter Pedal, da min søn er helt vild med den lille skønne abe.
Følgende er hvad der kom ud af tre timers dyb koncentration. Hold da vimmer det var svært, og bare det at forme bananen bragte store kvaler. Min kollega formede hendes på nul komma fem, og vi andre sad så fumlede med det i en halv time efter. Der er virkelig nogle teknikker man lige skal have styr på.


Nåh men så kom dagen jo for sønnens fødselsdag, og god tid i forvejen var jeg gået igang med at lave lagkagen. Bundene blev købt hos bageren, for jeg blev efterhånden lidt stresset med alle de andre ting der også skulle ordnes.
Fyldet blev en hindbærmousse og en hvid chokolade flødeskumscreme. Den hvide chokoladecreme vakte mig dog nogle problemer fordi den var lavet uden husblas, og den blev lige en tak for tynd, så den smuttede ligesom lidt ud igennem den smørcreme jeg havde beklædt siderne for at det ikke skulle ødelægge fondanten.
Her er kagen inden den blev betrukket:


Og her er det færdige resultat:


Kagen er som sagt overtrukket med fondant fra Wilton, og Peter Pedal og banan er også lavet i wilton fondant, og så indfarvet i de forskellige farver.

Mums den smagte godt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar