fredag den 28. marts 2014

Kage med farvede bunde :)

Ja, rigtig hedder den jo en regnbuekage, men der er jo ikke så meget regnbue over de farver jeg har valgt til min kage, så derfor er det jo egentlig bare en kage med farvede bunde. ;)



Kagen er lavet med bundene herfra dog med tilføjelse af appelsinsaft. Her er opskriften som jeg lavede den:

Kagebunde 6 stk:
5 æggehvider (stuetemp.)
2 tsk vaniljesukker
455g sukker
½ tsk. fint salt
350g smør (stuetemp.)
3dl mælk (stuetemp.)
2½ dl saft fra økologiske appelsiner (ca. fra 2-3 appelsiner)
670g mel
4 tsk. bagepulver
Lyserød pastafarve

Fremgangsmåde:
Pisk smør og sukker luftigt og hvidt enten med elpisker eller på køkkenmaskine. Tilsæt æggehviderne lidt af gangen til dejen er samlet. De tørre ingredienser, altså mel, bagepulver, salt og vaniljesukker samles i en anden skål og røres sammen. Melblandingen hældes ned i smør/sukker blandingen skiftevis med mælken og appelsinsaften.

Derefter vejer du dejen (husk at modregne vægten af skålen ;)), og deler dejen i 6 lige store dele. Hos mig sagde vægten at der skulle være 364g i hver af de 6 skåle. Et godt fif er at lægge lidt mindre i hver skål, fx kun 355g, for når du kommer til den sidste skål er der alligevel altid for lidt dej, af en eller anden grund.
Derefter farver du dejen så hver skål er en nuance kraftigere end den anden. For mig fungerede det bedst at lave den mørkeste først, for der kan man ikke komme til at putte for meget farve i, og man kan se hvornår dejen er mættet, og der ikke kommer mere farve selvom man tilfører mere. ;) Derefter arbejdede jeg mig nedad. Du skal være forsigtig med farven og i de lyseste er det minimalt hvad der skal i af farve (ca en ½ knivspids).

Sådan her så det ud inden de blev bagt:


En springform på 22-23cm åbnes og beklædes med bagepapir på bunden, og smøres med margerine/smør op af siden.
Dejene bages ved 175g (varmluft) i ca 17min. Men det kommer dog an på din ovn, hos nogle skal de måske have mindre og hos andre mere. Hos øje med dem ved at stikke i den med en kødpind, men se også hvordan de ser ud når du forsigtigt tager dem ud, da man kan se på dem hvis de er lidt for "tætte" og ufærdige i bagningen.

Mine bunde hævede ikke særlig meget, så jeg endte med at lave hele opskriften om, men de blev ikke anderledes, og det gør heller ikke noget for det færdige resultat.


Italien Merenque ButterCream (IMBC):
IMBC er en lidt anderledes smørcreme, da den er meget blød og ikke smager så meget af smør som en almindelig smørcreme gør. Jeg synes nemt den kan blive lidt smagsløs, så der skal tilsættes noget smagsstof og smag til undervejs så du kan tilsætte mere hvis nødvendigt. Den er lidt mere kompliceret at lave end andre smørcremer, men det er bare at prøve løs. :) Jeg har fulgt en opskrift herfra, men med små ændringer...

Ingredienser: (obs jeg brugte 1½ af denne opskrift for at have nok til både fyld (1) og opsmøring (½))
120ml vand
530ml sukker
10 pasteuriserede æggehvider
680g usaltet smør
3 tsk. flydende vanilje (købt i supermarked)
2 tsk. vaniljesukker (med top)

Fremgangsmåde:
Vand og sukker bringes i kog, ligeså snart det koger skrues der ned for varmen så det ikke bulderkoger. Det skal koge i alt i 7 min, men efter 5 min går du i gang med at piske æggehviderne så de er klar når der er gået præcist 7 min. Det er meget vigtigt at sukkervandet ikke koger længere end 7 min og det skal være færdigt præcist samtidigt.

Når æggehviderne er piskede hældes sukkerlagen op i æggehviderne i en tynd stråle. Der skal piskes hele tiden og så skal der piskes piskes og piskes! Massen skal piskes indtil den er helt kold igen, og det tager ca. 10 min. Hvis man har en røremaskine er det selvfølgelig dejligt, men ellers er det bare at klø på med en elpisker.
Hvis man pisker med røremaskine, står der i opskriften jeg har fulgt, at man skal skifte fra piskeris til k-spade når man rører massen kold. Ikke at jeg ved hvorfor, men nu er det i hvert fald sagt videre ;)

Når massen er kold tilsættes smøret som er skåret ud i små tern. Massen vil herefter ofte skille, du skal i så fald blot blive ved med at piske indtil den samler sig igen. Det skal nok ske. :)
Når smørecremen er samlet, tilsættes den flydende vanilje og vaniljesukkeret.



Samling af kagen:

Jeg bruger altid en bagering til at samle mine kager i, men man kan også godt bruge den springform (uden bund) som man har bagt den i. Forskellen på en bagering og springformen, er at bageringen kan indstilles til den størrelse som bundene har fået efter de er bagt.

Man kan lægge kagen sammen på to måder. Nedenfor har jeg beskrevet begge måder. Jeg har brugt metode nr. 2.

Metode 1:
Dette er den mest almindelige måde at samle en kage på. Du samler din kage i enten en bagering eller springformen, ved at lægge den mørkeste bund nederst, et tyndt lag smørcreme, dernæst næste bund, creme osv indtil alle bundene er brugt. Derefter sætter du kagen i køleskabet i et par timer så cremen kan nå at stivne fuldstændigt.
Du kan allerede nu have sat kagen på dit lagkagefad, eller du kan flytte den over på det endelige fad senere.
Efter cremen er stivnet tager du kagen ud, fjerner bageringen og smører kagen op med resten af smørcremen på siderne og toppen. Dette er man nødt til at gøre over flere omgange, hvor kagen kommer på køl imellem, for at få en flot og dækkende kant. Husk at den resterende smørcreme hurtigt stivner hvis der er på køl, så du skal tage det ud i god tid inden kagen skal smøres op igen. Smørcremen skal være helt blød ellers kan du ikke smøre det ud på kagen. Det er vigtigt at få kanten og toppen, så lige og jævn som overhovedet muligt. Derefter pynter du kagen som du lyster. :)

Metode 2:
Ved sådan en kage her hvor det er vigtigt at alt er lige kan denne måde at samle kagen på give et lille smule mere jævnt udtryk.
Du samler stadig kagen i din bagering eller springform, men ved denne metode starter du med den lyseste bund, da den nederste bund i bageringen her vil blive til toppen senere. Lyseste bund, creme, næste bund, creme osv osv, så du slutter med den mørkeste bund på toppen. ;)
I køleskabet med den i et par timer...
Derefter klister du et stykke bagepapir fast på en drejeskive eller bare et fad. På bagepapiret laver du nu et jævnt lag af smørcreme som er noget større end selve kagen. Du kan evt. måle med bunden fra springformen. Dette lag skal være toppen på din kage. For herefter tager du din kage ud af køleskabet og sætter den forsigtigt ned på laget af smørcreme. Fordi den er samlet omvendt er den lyseste bund jo nederst, og det er derfor toppen du laver når den sættes over på bagepapiret. Når kagen står der, kan bageringen fjernes.
Det ser således ud: :)


Derefter bruger du det overskydende smørcreme (også det fra bagepapiret) til at smøre kagen op på siderne. Men husk der skal IKKE smørcreme på toppen, for det er jo vores bund. :D
Kagen smøres op på siderne af flere omgange hvor den også får lov til at stivne i køleskabet. Husk at den resterende smørcreme hurtigt stivner hvis der er på køl, så du skal tage det ud i god tid inden kagen skal smøres op igen. Smørcremen skal være helt blød ellers kan du ikke smøre det ud på kagen. Når du er tilfreds med den, og siderne er fuldstændig stivnet, er det simpelthen bare at forsigtigt at tage fat indenunder bagepapiret, og få vendt kagen over på det fad den skal serveres på.
Derfra kan du lave de sidste finpudsninger og pynte kagen med frisk frugt, bogstaver eller noget helt andet.

Min færdige kagen kom til at se sådan her ud:


Men selvfølgelig kommer wow-effekten allermest når man skærer den ud ;)


Den færdige kage skal serveres tempereret og skal derfor helst tages ud 30-60 min inden servering. Ellers er den slet ikke til at skære i. :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar