lørdag den 12. januar 2013

Kransekage med et twist

Som nævnt i mit forrige indlæg har jeg lovet jer et indlæg om årets kransekage. Jeg har selv bagt kransekagen de sidste 3 år, helt traditionelt, men i år fik jeg lige impulsivt lyst til at der skulle ske noget andet :)
Derfor blev det til kransekage med frysetørret hindbær, som gav en dejlig let hindbærsmag.

Opskriften som jeg lavede den er:

Kransekagemasse:
500g marcipan
1 æggehvide
175-200g flormelis
ca. 1-2 spsk frysetørret hindbær puveriseret i fx en morter

Det hele æltes sammen, enten med de bare næver eller i en køkkenmaskine. Dernæst trilles massen (start evt kun med halvdelen) til en lang pølse med en diameter på ca 2cm. Du kan evt. lægge massen lidt i køleskabet, så er den nemmere at rulle.
Når massen ligger udrullet på bordet trykker du lige den ene side af pølsen let med det nederste af din hånd. Kalder man det mon ikke håndroden? Altså i hvert fald der lige efter håndledet ;)
Sådan så massen faktisk er trekantet når du stiller den op.
Derefter skærer du pølsen ud i stykker på 4cm (toppen), 8 cm, 12cm osv (øger med 4cm). Man kan også vælge kun at øge med 2cm ad gangen, men jeg synes det er for lidt, da den så bliver meget høj og tynd. Men det kan selvfølgelig også være specielt ;)

Bag ringene ved 250 grader i 10-12 min eller indtil de er gyldenbrune. Man skal holde godt øje med dem, da det ligepludseligt går stærkt. Man skal ikke lade sig snyde af de godt kan virke som om de har fået for lidt når de kommer ud, men de skal nok blive faste, så bare gå efter at de skal være jævnt gyldenbrune.
Det kan være en god ide at sætte en plade under den bradepande som ringene står på, da det kan skåne bunden, så den ikke bliver brændt.

Glasur:
1½ past. æggehvide (1 bæger)
400g flormelis

Bland det hele sammen. Tilføj evt lidt mere flormelis hvis den virker for tynd. Dekorer kransekagen, ved at putte glasuren i enten en frysepose, kræmmerhus formet af bagepapir eller hvad jeg bedst kan lide, en sprøjtepose som man selv kan klippe et passende hul i.

Velbekomme!








Ingen kommentarer:

Send en kommentar