lørdag den 28. juli 2012

Rødgrød... med fløde...

Rødgrød med fløde er ikke bare noget man siger, men faktisk også hvad jeg lavede her forleden dag. Totalt gammeldags. :)

Historien er at jeg fik mulighed for at ribbe en kollegas ribsbusk, og det synes jeg alligevel var ærgeligt at lade gå forbi. Så det kombinerede jeg med at en anden veninde havde sagt at hun havde ALT for mange rabarber til at hun kunne følge med, så derfor blev det til en omgang rødgrød hvor jeg derudover tilsatte jordbær. Det blev til 4l grød, så der er heldigvis kommet en masse i fryseren.
Den er lavet til at Villads engang imellem til afveksling kan få den med til formiddagsmad i vuggestuen, så det er lavet med kun en 1/3 af den sukker der stod i opskriften. Tilgengæld noget mere vanille. :) Jeg synes faktisk slet ikke det gør noget at der ikke er så meget sukker i. Den er mere frisk og Villads er i hvert fald helt tilfreds med den.

En ting vil jeg dog lige sige - gå kun igang med at pille SÅ mange ribs hvis du virkelig har meget tid. Hold da magle jeg sad i 100år og pillede dem af stænglerne... gab.







Opskriften er en min mor havde liggende fra min mormors tid. Den lyder:

3/4 kg bær (helst 3 slags)
3/4l - 1l vand
2 dl sukker (her brugte jeg kun 0,7dl.)
4½ spsk kartoffelmel pr. l. saft
Vanille som man ønsker

Bærrene gøres i stand og koges møre i vandet. Bærrene sies fra, og saften måles, sødes, vanille tilsættes og bringes atter i kog. Jævnet med kartoffelmelet der er rørt op i lidt vand.
Grøden er nu færdig og kan ophældes. Man kan med fordel drysse grøden med sukker, så vil den ikke trække skind.
Serveres selvfølgelig med fløde eller mælk. :)

Jeg brugte kartoffelmel som jævning, men angiveligt skulle ideal jævning være bedre da det ikke klumper så nemt. Her var kartoffelmel dog helt fint.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar