fredag den 6. juli 2012

Kræsenhed?

Min kæreste og jeg kommer fra to ret forskellige familier. I hvert hvad angår mad. :) Jeg er vokset op med eksperimenterende retter og alt muligt underligt allergimad, fordi min mor er multiallergiker. Det har ikke altid været fantastisk, men jeg tror på at det har været med til at jeg idag er meget åben overfor al slags mad, og stort set kan lide alt.
Min kæreste derimod er vokset op i en familie, hvor de fik traditionel mad hver eneste dag. Og når der var noget han eller hans søster ikke kunne lide, så blev der lavet speciel mad til dem. Ikke at jeg skal kritisere mine dejlige svigerforældre, men det betyder altså at min kæreste har været ret så kræsen, og at da vi mødte hinanden havde han fx. ikke smagt en wokret eller en helt almindelig mandel, bare som den er.
Han er dog gået til opgaven med krum hals, og spiser nu stort set alt. Det synes jeg alligevel er meget godt gået. :)

Nåh men hele denne her forhistorie, var til for at fortælle at i forhold til Villads betyder det ret meget for os (måske mest for mig ;)) at Villads ikke bliver kræsen. Eller at vi i hvert fald har gjort vores for at undgå det. Selvfølgelig er jeg med på, at der sikkert kommer en periode, hvor man ikke kan undgå noget kræsenhed, men det er ikke kommet indtil videre. Så længe så godt. ;)

Det betyder at vi, siden han begyndte at spise, har prøvet at introducere ham til mange forskellige smage. Og nu lyder det nok tosset, men når han fik noget nyt og usædvanligt, så sørgede jeg for at se rigtig glad ud og sagde "uhm hvor smager det dejligt" lige så snart han fik det ind i munden. Ligeledes har vi ikke givet op hvis der var noget han ikke ville have, men har blot tilbudt ham det igen efter et par uger.
Det gør altså at han idag (eller i hvert fald indtil videre ;) spiser faktisk alt. Han ELSKER alle grøntsager, sild, oliven, al slags kød - osv. Vuggestuen og vennepar er alle meget imponerede, og spørger altid hvad vi har gjort. Så her er altså hvad vi har gjort. ;)

Nåh men grunden til at jeg kom til at tænke på at skrive ovenstående, er fordi jeg igår besluttede at lave noget sommersalat til Villads´ frokost, for det har han nemlig ikke smagt før. Så det måtte lige være sagen. Og han elskede det, og har også fået det på eftermiddagsbollen idag. Mums.
Hvis andre har lyst til at lave den, så er her hvordan jeg lavede den:

Sommersalat:
1 bøtte rygeost
samme mængde creme fraiche
4 radiser skåret i små stykker
1/4 agurk i små stykker
Purløg
salt
peber






Ingen kommentarer:

Send en kommentar