tirsdag den 12. februar 2013

Copyright på opskrifter...

Lige siden jeg startede med at blogge har jeg været lidt i tvivl om hvad de helt præcise regler er i forhold til copyright på opskrifter. Der er jo både opskrifter fra kogebøger, fra fx ugeblade og fra andre bloggere. Man ved jo godt at man ikke bare må kopiere, men omvendt synes jeg bare at der er helt vildt mange bloggere der faktisk gør det (også fra kogebøger) - så mange, at tanken havde strejfet mig ganske kort om det mon alligevel var ok?

Jeg har prøvet at spørge et par forskellige bloggere som ikke har gidet at svare mig tilbage, så måske det også er noget man ikke gider at snakke så meget om? :/
Nåh men Ann-Christine fra den fine blog her, var så sød at forklare mig hvordan det hele hænger sammen - og tusind tak for det Ann-Christine. :D

Eftersom jeg selv har haft så svært ved at finde helt rundt i det, skal det da deles med jer, hvis der sidder andre derude der er nye og grønne ;)

Summa-summarum:
No-go: Det er IKKE tilladt at copy/paste andre folks opskrifter, ligegyldigt hvor de er fra. (Med mindre man har fået tilladelse hertil af forfatteren)

Go: Man må GERNE bruge opskrifter som inspiration til at lave sin egen opskrift, hvor man fx bruger andre mængdemål eller andre ingredienser OG skriver sin egen fremgangsmåde i tilberedningen. Derved skaber man en ny opskrift som man frit kan udgive, på fx. en blog og have copyright over.
Det er dog altid god stil at man skriver inspirationskilden på. :)

I kan se lidt mere om der her.

Nu mener jeg ikke at jeg laver vildt skelsættende opskrifter, men skulle det ske, at man har lyst til at viderebringe en af mine opskrifte i hel form på sin egen blog, så skriv en mail til mig, og så ser vi på det. :) Jeg vil bare vide det først, så jeg selv kan vælge hvor og om de skal bruges andre steder. :)

Happy writing!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar