torsdag den 27. december 2012

Ovnbagt laks med lækker spidskålssalat

Som sygeplejerske arbejder jeg jo i skiftende vagter, og det har betydet at jeg har haft nattevagt her den 24 og 25, men det betyder tilgengæld også at jeg har fri her den 26, 27, 28, 29 uden at bruge nogle feriedage på det, så det er bare rigtig dejligt, og dagene indtil nu er blevet brugt på dejlig kvalitetstid med Villads og kæresten.

Derfor giver det mig også tid og overskud til at komme tilbage på sporet, med lækker sund mad. :) Derfor stod aftensmaden idag på ovnbagt laks med æbler og oliven og spidskålssalat med feta, æbler, mandler og dild. De andre fik ris til, men jeg sprang over. ;)
Det smagte simpelthen SÅ lækkert at jeg synes at opskriften skal deles med jer.
Nedenfor kan i se billeder af laksen inden den skal i ovnen, salaten og den færdige tallerken.




Ovnbagt laks med æbler og oliven:

4 laksebøffer
1 æble
1 håndfuld oliven
saft fra en ½ citron
salt/peber

Laksebøfferne anrettes i et ovnfast fad, og æblerne skæres ud i tynde skiver henover. Oliven skæres ud og drysses ligeledes henover. Slutteligt presses citronen henover og der krydres med salt og peber.
Laksen bages i ovnen i 12 minutter ved 170 grader. Det vigtige er dog at laksen ikke får for meget, og hvis laksefiletterne ikke er så store er det nogle gange nok med 8 minutter. Ligeså snart laksen begynder at få hvide "saftperler", skal den ud. :)

Spidskålssalat med æble, mandler, feta og dild
Jeg fandt en lækker opskrift her, som jeg dog har ændret lidt i så skriver opskriften som jeg lavede den nedenfor.

½ spidskål skåret så tyndt som muligt
1 æble skåret i tynde skiver
1 bundt dild
Ca. en 1/4 fetablok smuldret
10-15 mandler hakket groft
saft fra en ½ citron

Dressing:
4 spsk olivenolie
2 spsk æblecidereddike (hvidvinseddike kan også bruges)
1 tsk dijon sennep (eller anden slags sennep - bare ikke sød sennep eller fiske sennep ;)
½ tsk acaciehonning eller anden flydende honning
Salt/peber

Salaten blandes sammen og dressingen hældes over. Nemt ikke?! ;)

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar